HomeArtikelen

Robotic Process Automation (RPA) in de zorg
Robotic Process Automation (RPA) in de zorg
July 1, 2025
Timo Hornis, Edwin Schippers, Wilbert van Leeuwen

RPA – ofwel Robotic Process Automation – u heeft er vast wel eens van gehoord. Maar wat is het precies en – nog belangrijker – wat kan het betekenen voor uw zorgorganisatie? Op 18 juni jl. hebben wij – Verstegen Onderzoek & Advies Publieke Sector en Peacock – op het Fizi jaarevent samen een tweetal workshops gegeven waarin op een interactieve wijze antwoord is gegeven op die vragen. Wellicht was ook u een van de deelnemers. Mocht dat niet zo zijn dan geven we onderstaand een korte samenvatting.

Overtuigende en inspirerende praktijkvoorbeelden van RPA

RPA is software (‘Robot’) dat specifiek voor u wordt ingericht om veel voorkomende repetitieve (zorg)registratieve en administratieve processen automatisch en betrouwbaar uit te voeren – dag in, dag uit. In combinatie met AI kan RPA zelfs ook minder gestructureerde uitdagingen aan. Het mooie daarbij is dat RPA zonder ingrijpende aanpassingen in uw IT-landschap kan worden geïmplementeerd en dat het in korte tijd kan worden gebouwd en direct effectief is. In de workshop hebben we aan de hand van vier persona’s (zie onderstaand) de toegevoegde waarde van RPA in de praktijk laten zien.

In de kern komen de praktijkvoorbeelden erop neer dat schaarse handmatige tijd voor 100% kan worden vervangen door een ‘robotje’ en dat de betreffende medewerkers meer in hun eigenlijke rol kunnen zitten met meer toegevoegde waarde en arbeidsvreugde. De tijdsbesparing kan daarbij aanzienlijk zijn: in geval van een van de gepresenteerde voorbeelden oplopend tot 1000 uren (!) per maand (op basis van meerdere RPA’s) in een project dat in vier maanden is gerealiseerd.

Enkele waardevolle inzichten vanuit de workshops:

  • Bij het identificeren en bouwen van RPA staan de behoeften vanuit de ‘business’ (zowel het primair proces als de ondersteunende functies) centraal en niet vanuit de techniek;
  • Een goede businesscase voor het bouwen van RPA’s is belangrijk, waarbij een terugverdientijd van maximaal 1 jaar als richtlijn wordt gebruikt. En aantrekkelijke en concrete businesscase dus;
  • De kracht zit in de combinatie: namelijk door de ontwikkeling en inzet van meerdere RPA’s kan significant tijd worden bespaard. Dat betekent slim kiezen, prioriteren en combineren;
  • De meest effectieve start met RPA begint met een brede inventarisatie vanuit de behoeften van de medewerkers (‘wat zou jou het meeste helpen’) en niet vanuit wat er allemaal te koop is. Dat creëert draagvlak en helpt in de prioritering.

Als u de workshop gemist heeft maar wel benieuwd bent naar de informatie die wij hebben gedeeld, dan kunt u hier meer lezen of direct de presentatie downloaden.

 

Wilt u vrijblijvend in gesprek over de mogelijkheden van RPA in uw organisatie? Neem dan contact op met:

Timo Hornis (Verstegen Onderzoek & Advies Publieke Sector)
voaps@verstegenaccountants.nl / +31 (0)6 5391 8475

Wilbert van Leeuwen (Peacock)
wilbert@peacock-ia.nl / +31 (0)6 3011 9149 / Robotic Process Automation – Peacock

Misschien ook interessant

Financieel herstel ouderenzorg, maar sector blijft kwetsbaar

Digitalisering van uw administratie: een win-win voor iedereen

Persoonlijke aanpak in Rotterdamse stijl

Nieuw voorstel Zelfstandigenwet in internetconsultatie

Contact

We helpen u graag verder!

Bent u nieuwsgierig wat wij voor u kunnen betekenen? Aarzel niet contact op te nemen met ons. Samen bespreken we de mogelijkheden.

Timo Hornis
Telefoon: +31 (0)6 5391 8475
E-mail: voaps@verstegenaccountants.nl
Timo Hornis
Telefoon: +31 (0)6 5391 8475
E-mail: voaps@verstegenaccountants.nl